Drijvende markten, kokosteelt, vriendelijke locals, fruit plantages, kleurrijke begroeiing, en overal waar je kijkt: water.

Populair en efficiënt zijn de dagtrips vanuit HCMC naar de Mekong Delta, maar in de gids wordt aangeraden om er een echte lokale, meerdaagse beleving van te maken in een klein dorpje. Oké, dan doen we dat!

Ons dorpje van keuze was Cai Be, want daar zat een hotel dat er best oké uitzag. De reis ging soepeler dan verwacht, bij de tussenstop werden hele lekkere pannenkoekjes verkocht, en we werden door de busmaatschappij helemaal tot aan het hotel gebracht met een taxi!
Helaas was onze kamer niet zo schoon als gehoopt/verwacht. De details zal ik jullie besparen, maar ik vond het echt niet fijn. We gaven het aan, waarna ze er meteen mee aan de slag gingen (hoewel geen duidelijke verbetering) en we voor de tweede nacht een kamerupgrade kregen.
Erg leuk was dat er fietsen gratis beschikbaar waren, en terwijl we door het stadje en een schattig dorpje langs de rivier fietsen, ontspande ik weer wat meer. Na anderhalf uur waren we nog niet uitbewogen en maakten we een wandelingetje langs de grote rivierader waar het hotel aan staat.

In het hotel werd voor ons een koningsmaal bereid, met de Elephant fish van de regio, banh xeo, groenten en soep.

Elephant fish!

De volgende dag ging de wekker om kwart voor 6. Weer een boottour! Dit keer om de typische drijvende markt te zien, die ’s ochtends vroeg op zijn bedrijvigst is. Er zaten ook nog heel veel andere stops bij, daarom ga ik het in een opsomming doen – een mens kent maar zoveel voegwoorden en ik heb mijn arsenaal al uitgeput.
1. We stappen met z’n tweetjes in een 20 meter lange boot met echte stoeltjes en een overkapping. Luxe!

Mooi vroege ochtendzonnetje

2. Fruit proeven bij een super schattig vrouwtje met een bootje dat volgeladen is met alle denkbare soorten fruit.

We kregen fruit in onze handen geduwd voor de foto :)

3. Markt: helaas geen drijvende, waar wij eigenlijk op hadden gehoopt, maar wel een bedrijvige. Erg leuk om overheen te lopen en een ijskoffie te scoren.

4. Overstappen in kleiner bootje en kleine lus van de rivier over gevaren worden, niet bijzonderder dan onze bootervaring in Tam Coc.

Ze staan wel meteen gezellig, die hoedjes

5. Bijenboerderij: rondleiding & armbandjes vlechten & proeverij & lekkere dingen gekocht.

6. Verzamelhal van mensen die de lekkerste dingen maakten. Kokossnoepjes, pindarepen, gepofte rijst, rijstkoeken… Hier kochten we nog de meeste souvenirs (sorry we hebben alles al opgegeten)

Superlekkere pindarepen in wording

7. Terugvaren, liggend in hangmatje.

Ik had me van tevoren zorgen gemaakt of ik geen honger zou krijgen zonder ontbijt, maar we hadden zoveel geproefd dat ik eigenlijk wel vol zat toen we terugkwamen!
Daarna hebben we geslapen zodat we het heetste deel van de dag skipten, zo lekker dat dat gewoon kan op vakantie.
’s Middags gingen we op aanraden van Vu, de hoteleigenaar, fietsen op een nabijgelegen eilandje. Dat vond ik echt su-per-leuk. Het was zo mooi groen, ontzettend veel durian bomen (niet hetzelfde als jackfruit! Google maar), mooie bloemen, mensen die allemaal vriendelijk lachten en zwaaiden…

Toen we uiteindelijk de pont terug namen naar het stadje, zag Mich nog een leuke route op de kaart. Enige probleempje was dat we over een smalle strook van 20cm langs een kanaal moesten. Mich was al een stukje verder en ik stond een beetje te twijfelen hoe ik erlangs moest. Toen ik er voetje voor voetje langs was gekropen, hoorde ik geklap en gelach aan de overkant van het kanaal. Een groepje jongens had staan te kijken en ze vonden het duidelijk leuk dat ik het gehaald had, bijna net zo leuk als ikzelf!
Na een theetje met heel veel jelly gingen we avond eten bij een straat tentje, ik met zoete aardappel frietjes en gefrituurde kip, Mich met lekkere pho.